Ma 2019. szeptember 18., szerda, Diána napja van. Holnap Vilhelmina napja lesz.

Múzeumi tanulmányút Spanyolországban

Múzeumi tanulmányút Spanyolországban

 

Szöveg és képek: Vidák Tünde

 

A szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központja által megvalósított, Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosító számú projekt keretében, Somogy megyei múzeumi koordinátorként részt vehettem Spanyolországban múzeumi tanulmányúton 2018. szeptemberében.

A tanulmányút során két spanyol városban, Madridban és Granadában gyűjthetett a 13 fős csoportunk szakmai tapasztalatokat.

Madridban három, művészeti gyűjteményeket őrző és kiállító intézményt kerestünk fel: a Museo del Prado-t, a Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía-t, és a Museo Nacional Thyssen-Bornemisza-t.

Mindhárom múzeum rendkívül gazdag gyűjteményi egységekkel rendelkezik, és reprezentatív épületekben, nagyon komoly műtárgyvédelmi és műtárgybiztonsági környezetben mutatja be a műalkotásokat az érdeklődőknek. A múzeumlátogatásról fotódokumentációt csak a Thyssen-Bornemisza Múzeumban lehetett készíteni, a másik két intézmény szabályozásai ezt nem tették lehetővé.

A Prado, mint a világ egyik leghíresebb képtára lenyűgözte csoportunk tagjait. Az eredetileg „királyi festménygyűjtemény” múzeuma 1819 óta fogadja a látogatókat, amely létrejötte a művészetpártoló spanyol uralkodók gyűjtőszenvedélyének köszönhető. A Prado több mint 5000 festményt őriz, a gyűjteményéből 2300 alkotás van kiállítva három szinten, százhúsz teremben. A képek mellett tekintélyes szoborgyűjteménnyel is rendelkezik.

Az 1992-ben alapított Reina Sofía Múzeum I. János Károly (1938-) spanyol király hitveséről, Zsófia (1938-) hercegnőről kapta a nevét, és több mint 21.000 művet őriz. Kiállítótereiben elsősorban a 20. századi spanyol művészet fejlődését mutatják be, de számos jelentős külföldi alkotás is megtekinthető. A múzeum leghíresebb és leglátogatottabb műalkotása Picasso: Guernica című műve, amely előtt csoportosan állnak az érdeklődők.

A Thyssen-Bornemisza Múzeum a világ egyik legjelentősebb képzőművészeti magángyűjteményének birtokosa, amelyet a német-magyar származású iparmágnás, Heinrich Thyssen-Bornemisza és fia, Hans gyűjtötte össze kb. nyolcvan év alatt. A több mint 700 darabból álló gyűjteményben minden jelentősebb művésztől és művészeti irányzatból találhatók alkotások a 14. századtól a 20. századig. A gyűjtemény jól rendezett, reprezentatív kiállítóterekben tekinthető meg.

A szakmai út következő állomáshelye Andalúziában, a 232.000 lakosú Granada városában volt. A University of Granada adott otthont a 11. The Inclusive Museum címet viselő nemzetközi konferenciának, amelyre több mint 150 előadó jelentkezett különböző típusú prezentációval, szakmai anyagokkal.

Az „inkluzív múzeum” konferencia 2008 óta évente megrendezésre kerül a világ különböző országaiban, amelynek keretében a résztvevők a múzeumok jövőbeli szerepét, lehetőségeit vizsgálva arra keresik a választ, hogy ezek az intézmények miként válhatnak minél inkább inkluzívvá. Az inklúzió fogalma mára a legszélesebben értelmezett befogadás és elfogadás szinonimájaként határozható meg. Az inkluzív módszertanokat alkalmazó intézményekben – legyen szó oktatási/nevelési vagy kulturális örökséget őrző, gondozó színhelyekről – elsőrendűen fontos a befogadó és támogató légkör megteremtése és biztosítása. Bármilyen heterogén összetételű közösségben – iskola, muzeális intézmény stb. – érvényesülnie kell a pozitív egymásrautaltság elvének, ahol az eredmények eléréséhez csapatmunkára van szükség. Ahol az egyes csoporttagok erősségei hangsúlyozódnak, nem pedig a hiányosságaik. Ezzel a szemlélettel azonosulva az emberi kapcsolatok új szintjei és dimenziói jöhetnek létre. Számomra a konferencia legnagyobb tanulsága az, hogy amennyiben koncepcionális cél az egyes magyar muzeális intézmények inkluzívvá tétele, először a szakmai közösségekben kell kialakítani az „inkluzív személyiségtípust”. Az inkluzív személyiség toleráns, empatikus, képes a kooperációra, nem az egyéni érdekeit helyezi előtérbe, hanem a csoportét, s a kritikai megnyilvánulásait is redukálja, de legalábbis törekszik az árnyalt, pozitív töltetű megfogalmazásokra. Ennek érdekében a jelenkori múzeumok menedzsmentjére komoly terhek hárulnak a szakalkalmazottak személyiségfejlesztése terén, mert csak ezt követően lehet abban gondolkodni, hogy a múzeumok képesek a 0-3 éves korosztálytól, a halmozottan hátrányos helyzetű társadalmi csoportokon és a marginalizálódott egyéneken keresztül az időskori demenciával küzdő személyekig bárkivel érdemben, hatékonyan foglalkozni.

A tanulmányút utolsó napján lehetőségünk nyílott a granadai Parque de las Ciencias megismerésére, amely tudományos központként múzeumi funkciókat is egyesít magában. Új típusú múzeumként 1995 óta fogadja a látogatókat 70.000 m²-en. Az intézmény nagyon komplex tudásanyagot nyújt felhasználóinak a természet-, társadalom- és kultúratudományi ismeretek rendszerezésével és a 21. századi digitális technológiák beemelésével.

A spanyolországi tanulmányút nagyon tartalmas programelemeiért köszönetemet fejezem ki a szervezőknek és a MOKK-stábjának. Az itt szerzett szakmai tapasztalatokat megosztom kollégáimmal, és beépítem a saját intézményem napi munkájába.

 

IMG 20180904 182331 Kicsi IMG 20180904 202411 kicsi

IMG 20180905 132140 kicsi IMG 20180905 133703 kicsi 

IMG 20180905 145800 kicsi IMG 20180905 150751 kicsi 

IMG 20180905 150801 Kicsi IMG 20180905 151059 kicsi

IMG 20180905 160718 kicsi IMG 20180907 090520 kicsi 

IMG 20180907 161845 kicsi IMG 20180907 162213 kicsi 

IMG 20180908 113553 kicsi IMG 20180908 124122 kicsi 

IMG 20180908 124115 kicsi IMG 20180908 124400 kicsi 

IMG 20180908 130147 kicsi IMG 20180908 130156 kicsi  

IMG 20180908 130225 kicsi

Dr. Gál József Emléknap

Dr Gál József Emléknap meghívó Web

Programokban bővelkedő nyár -Táborok és táborozók a Marcali Múzeumban

Programokban bővelkedő nyár -Táborok és táborozók a Marcali Múzeumban


írta: Samuné Bogyó Hajnalka

 

A nyári szünetben is számos múzeumpedagógiai esemény zajlott a Marcali Múzeumban.
Idén két turnusban vártuk Nyári Múzeumi Kalandtáborunkba a gyerekeket. Júliusban a Mátyás-évhez
kapcsolódva kínáltunk a reneszánszt megidéző játékokat, tevékenységeket. Kirándulásként a sümegi
várban jártunk, ahol a várbeli séta után középkori lakomát fogyasztottunk el, majd délután lovagi
tornát csodálhattunk meg. Az augusztusi tábor tematikájával Noszlopy Gáspár életéhez és a
reformkorhoz kapcsolódtunk, így Újvárfalvára, Noszlopy Gáspár szülőhelyére látogattunk el. Az aznap
délutáni programunk pedig Bogyó Rodrigó fogathajtóhoz vezetett, aki bemutatta számunkra
állattartó gazdaságát.
Saját szervezésű táboraink mellett múzeumpedagógiai foglalkozást tartottunk a Kéthelyi Széchenyi
István Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola csoportjainak, a Hidas Frigyes Zeneiskola
csellistái számára, a Mikszáth Utcai Általános Iskola több csoportjának, a Noszlopy Gáspár Általános
és Alapfokú Művészeti Iskola táborozóinak, a Marcali Városi Kulturális Központban táborozó
csoportoknak. Fogadtuk a böhönyei Festetics Pál Általános Iskola diákcsapatát, a Marcali Szociális és
Egészségügyi Központ több csoportját. Sabján Veronika keramikus kollégánk a hittan táborokban
résztvevők számára tartott agyagozást, jómagam pedig Utazó Múzeum keretében a
balatonmáriafürdői Csillagvirág Óvodában, valamint a Lurkó-napon is „szolgálatot teljesítettem”.
A sokféle csoporthoz sokszínű programkínálattal igazodtunk.


Az események megvalósításában segítségemre voltak:


Omrai Béláné kollégám és a Marcali Múzeum kollektívájának tagjai, Baranyai Gréta és Kiss Barbara
középiskolás diákok, Bogyó Rodrigó ménesgazda, Illésné Bene Judit pedagógus, Molnár Tamás
kereskedő, a Berzsenyi Dániel Városi Könyvtár, a Boronkai Hagyományőrző és Íjászegyesület, a Kék
Hold Szálloda és Kávézó, a Marcali Városi Kulturális Központ, a Meiszterics Autósiskola KFT, a Mézes
Mackó Étterem, a Novomar KFT, valamint a Hotel Kapitány Wellnes és Konferencia Programszervező
KFT és a Noszlopy kúria.

 

A Nyári Múzeumi Kalandtáborok megvalósítását támogatta Marcali Város Képviselőtestületének Civil
Kapcsolatok, Kulturális, Idegenforgalmi, Sport és Ifjúsági Bizottsága.


További szavak helyett záruljon egy kis képválogatással a híradás!


fotók: Marcali Múzeum, Zsirai Tibor, Kiss Kálmán

 

kepatmeretezes hu 40374951 264298984292563 7585332236702973952 n

 

 kepatmeretezes hu 36370004 2002021233444319 4640376790806691840 n

 

kepatmeretezes hu 34670016 2043192935708616 4048685560485642240 n

 

kepatmeretezes hu 37568740 1858928420839057 1380181727615385600 o

 

kepatmeretezes hu 40395502 531616860621861 2419923765866528768 n

 

DSC 0950

 

 kepatmeretezes hu IMG 20180703 092211

 

kepatmeretezes hu IMG 20180704 131053

 

kepatmeretezes hu 39952719 1103907629777928 6228680238310621184 n

 

kepatmeretezes hu IMG 20180704 143907

 

kepatmeretezes hu IMG 20180824 104947

 

kepatmeretezes hu IMG 20180704 131053

 

kepatmeretezes hu IMG 20180705 110548

 

 

 

Versfilmet forgattak a Marcali Múzeumban

Versfilmet forgattak a Marcali Múzeumban


Baranyi Liána, a Marcali Berzsenyi Dániel Gimnázium, Szakközépiskola és Kollégium
diákja a III. Nemzeti VERSenyen, a Nemzeti Színház és a Magyar Versmondók
Egyesülete zsűritagjainak szavazatai alapján a középdöntőbe jutott. A tehetséges továbbjutók
feladata egy versklip/versfilm készítése volt. Baranyi Liána és felkészítő tanára, Borosné
Gyarmati Cecília a forgatás helyszínéül a Marcali Múzeumot választotta.


Szép Ernő: Az én uram is szervezkedik című verséhez 2018 augusztusában elkészült a film,
amely az alábbi linken megtekinthető.


Gratulálunk és a további fordulóra is sikeres szereplést kívánunk!

Aktuális időszaki kiállítások

A hónap műtárgya

Marcali Múzeumi Katedra