Ma 2018. október 17., szerda, Hedvig napja van. Holnap Lukács napja lesz.

Múzeumi tanulmányút Spanyolországban

Múzeumi tanulmányút Spanyolországban

 

Szöveg és képek: Vidák Tünde

 

A szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum Múzeumi Oktatási és Módszertani Központja által megvalósított, Múzeumi és könyvtári fejlesztések mindenkinek című, EFOP-3.3.3-VEKOP-16-2016-00001 azonosító számú projekt keretében, Somogy megyei múzeumi koordinátorként részt vehettem Spanyolországban múzeumi tanulmányúton 2018. szeptemberében.

A tanulmányút során két spanyol városban, Madridban és Granadában gyűjthetett a 13 fős csoportunk szakmai tapasztalatokat.

Madridban három, művészeti gyűjteményeket őrző és kiállító intézményt kerestünk fel: a Museo del Prado-t, a Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía-t, és a Museo Nacional Thyssen-Bornemisza-t.

Mindhárom múzeum rendkívül gazdag gyűjteményi egységekkel rendelkezik, és reprezentatív épületekben, nagyon komoly műtárgyvédelmi és műtárgybiztonsági környezetben mutatja be a műalkotásokat az érdeklődőknek. A múzeumlátogatásról fotódokumentációt csak a Thyssen-Bornemisza Múzeumban lehetett készíteni, a másik két intézmény szabályozásai ezt nem tették lehetővé.

A Prado, mint a világ egyik leghíresebb képtára lenyűgözte csoportunk tagjait. Az eredetileg „királyi festménygyűjtemény” múzeuma 1819 óta fogadja a látogatókat, amely létrejötte a művészetpártoló spanyol uralkodók gyűjtőszenvedélyének köszönhető. A Prado több mint 5000 festményt őriz, a gyűjteményéből 2300 alkotás van kiállítva három szinten, százhúsz teremben. A képek mellett tekintélyes szoborgyűjteménnyel is rendelkezik.

Az 1992-ben alapított Reina Sofía Múzeum I. János Károly (1938-) spanyol király hitveséről, Zsófia (1938-) hercegnőről kapta a nevét, és több mint 21.000 művet őriz. Kiállítótereiben elsősorban a 20. századi spanyol művészet fejlődését mutatják be, de számos jelentős külföldi alkotás is megtekinthető. A múzeum leghíresebb és leglátogatottabb műalkotása Picasso: Guernica című műve, amely előtt csoportosan állnak az érdeklődők.

A Thyssen-Bornemisza Múzeum a világ egyik legjelentősebb képzőművészeti magángyűjteményének birtokosa, amelyet a német-magyar származású iparmágnás, Heinrich Thyssen-Bornemisza és fia, Hans gyűjtötte össze kb. nyolcvan év alatt. A több mint 700 darabból álló gyűjteményben minden jelentősebb művésztől és művészeti irányzatból találhatók alkotások a 14. századtól a 20. századig. A gyűjtemény jól rendezett, reprezentatív kiállítóterekben tekinthető meg.

A szakmai út következő állomáshelye Andalúziában, a 232.000 lakosú Granada városában volt. A University of Granada adott otthont a 11. The Inclusive Museum címet viselő nemzetközi konferenciának, amelyre több mint 150 előadó jelentkezett különböző típusú prezentációval, szakmai anyagokkal.

Az „inkluzív múzeum” konferencia 2008 óta évente megrendezésre kerül a világ különböző országaiban, amelynek keretében a résztvevők a múzeumok jövőbeli szerepét, lehetőségeit vizsgálva arra keresik a választ, hogy ezek az intézmények miként válhatnak minél inkább inkluzívvá. Az inklúzió fogalma mára a legszélesebben értelmezett befogadás és elfogadás szinonimájaként határozható meg. Az inkluzív módszertanokat alkalmazó intézményekben – legyen szó oktatási/nevelési vagy kulturális örökséget őrző, gondozó színhelyekről – elsőrendűen fontos a befogadó és támogató légkör megteremtése és biztosítása. Bármilyen heterogén összetételű közösségben – iskola, muzeális intézmény stb. – érvényesülnie kell a pozitív egymásrautaltság elvének, ahol az eredmények eléréséhez csapatmunkára van szükség. Ahol az egyes csoporttagok erősségei hangsúlyozódnak, nem pedig a hiányosságaik. Ezzel a szemlélettel azonosulva az emberi kapcsolatok új szintjei és dimenziói jöhetnek létre. Számomra a konferencia legnagyobb tanulsága az, hogy amennyiben koncepcionális cél az egyes magyar muzeális intézmények inkluzívvá tétele, először a szakmai közösségekben kell kialakítani az „inkluzív személyiségtípust”. Az inkluzív személyiség toleráns, empatikus, képes a kooperációra, nem az egyéni érdekeit helyezi előtérbe, hanem a csoportét, s a kritikai megnyilvánulásait is redukálja, de legalábbis törekszik az árnyalt, pozitív töltetű megfogalmazásokra. Ennek érdekében a jelenkori múzeumok menedzsmentjére komoly terhek hárulnak a szakalkalmazottak személyiségfejlesztése terén, mert csak ezt követően lehet abban gondolkodni, hogy a múzeumok képesek a 0-3 éves korosztálytól, a halmozottan hátrányos helyzetű társadalmi csoportokon és a marginalizálódott egyéneken keresztül az időskori demenciával küzdő személyekig bárkivel érdemben, hatékonyan foglalkozni.

A tanulmányút utolsó napján lehetőségünk nyílott a granadai Parque de las Ciencias megismerésére, amely tudományos központként múzeumi funkciókat is egyesít magában. Új típusú múzeumként 1995 óta fogadja a látogatókat 70.000 m²-en. Az intézmény nagyon komplex tudásanyagot nyújt felhasználóinak a természet-, társadalom- és kultúratudományi ismeretek rendszerezésével és a 21. századi digitális technológiák beemelésével.

A spanyolországi tanulmányút nagyon tartalmas programelemeiért köszönetemet fejezem ki a szervezőknek és a MOKK-stábjának. Az itt szerzett szakmai tapasztalatokat megosztom kollégáimmal, és beépítem a saját intézményem napi munkájába.

 

IMG 20180904 182331 Kicsi IMG 20180904 202411 kicsi

IMG 20180905 132140 kicsi IMG 20180905 133703 kicsi 

IMG 20180905 145800 kicsi IMG 20180905 150751 kicsi 

IMG 20180905 150801 Kicsi IMG 20180905 151059 kicsi

IMG 20180905 160718 kicsi IMG 20180907 090520 kicsi 

IMG 20180907 161845 kicsi IMG 20180907 162213 kicsi 

IMG 20180908 113553 kicsi IMG 20180908 124122 kicsi 

IMG 20180908 124115 kicsi IMG 20180908 124400 kicsi 

IMG 20180908 130147 kicsi IMG 20180908 130156 kicsi  

IMG 20180908 130225 kicsi

Aktuális időszaki kiállítások

A hónap műtárgya

Marcali Múzeumi Katedra